Recensie: Zomerhit(te)

tekst: Hans Knot

Vandaag aandacht aan de zomerhits. Grote vraag is hoe je bepaalt wat een zomerhit is en bovendien welke songs je in die categorie kunt plaatsen. De vraag komt dan meteen naar boven of er meer dan één zomerhit per jaar kan zijn geweest. Op de laatste vraag kan ik heel duidelijk zijn, want het is niet aan een en dezelfde persoon om te bepalen welke plaat de zomerhit van bijvoorbeeld 1971 was. Meerdere mensen hebben daar een eigen mening over en vullen het op hun eigen wijze in.

Wat blijft er hangen van bepaalde muziekjes als het gaat om zomerse hits en zijn die gedachten dan ook juist? Stel dat je 25 mensen ondervraagt die rond de 65 jaar zijn en vraagt wat zij de ultieme zomerhit van het jaar 1971 vonden. Mede gelet op de zeer grote populariteit van een bepaald nummer zal een aantal van hen ‘Symphonie nr. 40’ van het orkest van Manuel de la Fella onder leiding van Waldo de Los Rios noemen. Een plaat die al in februari van dat jaar vooral door de deejays van Radio Noordzee en haar zusterstation RNI werd gedraaid, gebombardeerd werd tot ‘Smashplay’ en in no time op nummer 1 stond. Maar deze dan bombarderen tot zomerhit is een totaal onjuiste benoeming, daar het reeds in maand twee van 1971 veelvuldig werd gedraaid.

Er wordt ook door personen binnen de marketingwereld verkeerd omgegaan met de term ‘zomerhit’. Zo was op maandag 16 april in het Dagblad van het Noorden een artikel te lezen over een nieuwe song van ‘Kraantje Pappie’, waarin de tekst de stad Groningen wordt bejubeld. Het nummer ‘Lil Craney’ wordt ermee bedoeld en journaliste Marijke Brouwer laat Annebel Nilessen van Marketing Groningen de uitspraken: ‘Dit nummer schiet momenteel door het plafond. Het is een vrolijk liedje dat blijft, een meezinger die bovendien zomaar een zomerhit zou kunnen worden’, maken. En dan te bedenken dat ten tijde van de publicatie van het interview de lente ruim drie weken jong was.

Beter is een goede herinnering te hebben aan een bepaald muziekje dat enorm in was tijdens een zeer speciale vakantie, waar je een ontluikende liefde zag groeien. Of die ene zomer dat je enorm vaak aan het strand lag te genieten, de transistorradio bij de hand en een speciale song steeds maar weer terugkeerde in de ether via de door jouw geliefde radiostations.

Maar er zijn ook voor vele mensen zomerhits, die er bij wijze van spreken zijn ingestampt door te veelvuldig voorbijkomen op de televisie, vooral in de tijden dat er de nodige kanalen met non-stop hits te ontvangen waren. Ook zijn er zomerhits voorbijgekomen die alleen al doordat de woorden ‘zon’ of ‘zomer’ in de liedjesteksten voornaam aanwezig waren en daardoor meer airplay kregen dan doorsneeliedjes.

Je kunt er een heel mooi boek over schrijven en als liefhebber van lijstjes, opsommingen binnen een bepaalde categorie, heb ik me dan al weken verheugd op het moment dat andermaal een publicatie van de hand van Leo Weijers, die ook al jaren als pophistoricus actief is, het licht zag. Vereerd was ik dat ik samen met Rudy Bennet (ondermeer Motions en Galaxy Lin) en Bert Heerink (zanger voorheen van ondermeer VandenBerg) op zaterdag 14 april aanwezig mocht zijn bij de officiële presentatie van het boek in een restaurant in Lisse, waarbij de auteur ons ‘het eerste’ exemplaar tijdens de feestelijke bijeenkomst overhandigde.

‘Zomer Hit(te), de 300 heetste zon- zee- en strandklassiekers’ is de titel van een 285 pagina’s boekwerk dat is samengesteld door Leo Weijers en uitgegeven door Lecturium Uitgeverij uit Zoetermeer. In zijn voorwoord stelt Leo tal van andere voorbeelden hoe je in de sfeer kunt komen en vertelt tevens dat hij niet alleen verantwoordelijk is voor de keuze van de 300 titels, waarbij elke titel een uitgebreide uitleg krijgt over niet alleen de song maar ook over de uitvoerenden. Waar lagen hun roots en hoe ging het met ze verder. Ook wordt het duidelijk dat er binnen het kader van 300 Zomer Hits er behoorlijk veel te noemen zijn in de categorie ‘eenmalige hit’. En zo zijn er veel meer onderwerpen die aan bod komen.

Weijers heeft ervoor gekozen tientallen mensen uit de amusement-  en muziekwereld, als ook de radiowereld, te benaderen. Voornamelijk heeft hij daarbij geput uit een grote groep volgers van de pophistoricus via de sociale media. En dan komen er verrassende titels voorbij. ‘Zomer Hit (te) De 300 heetste zon- zee- en strandklassiekers’ is een boek om vandaag nog aan te schaffen want er is genoeg in te grasduinen om de vele herinneringen van toen weer te doen herleven.

Comments are closed.