De fouten die ontdekt werden door Henk Kruize

tekst: Hans Knot

Henk Kruize is al sinds de begin jaren zeventig van de vorige eeuw een fervent volger van alles wat met de zeezenders te maken heeft en, zoals velen, is hij aangestoken tot het maken van radioprogramma’s. Hij mag graag spitten in allerlei verhalen, berichten en fotoreportages als door documenten aangaande de historie. Daarbij kwam hij recentelijk weer tot een aantal opzienbarende ontdekkingen.

Zo ontdekte hij een tijdje geleden een paar leuke fouten in een paar foto’s die werden gepubliceerd aangaande de perspresentatie van het mislukte Radio Nordsee project, waarvan de initiatiefnemers de bedoeling hadden de MV Galaxy, destijds in 1968 afgemeerd lag in Hamburg, in de ether te brengen. Tijdens de perspresentatie kregen volop journalisten en fotografen de tijd hun verhaal te maken of hun plaatjes te schieten. Foto’s die in het najaar van 2018 in veelvoud op het Offshore Flickr Archive verschenen.

Henk Kruize schreef ons onder meer: ‘Dat de heren aan boord niet veel kaas hadden gegeten van de studiotechniek bewijst het volgende. Kijk maar eens heel goed naar de foto's want ze gebruikten de AKG D12 microfoon verkeerd. Heel duidelijk is te zien dat ze spraken aan de achterkant van de microfoon. De AKG D12 heeft zijn spreekgedeelte aan de zilveren voorkant, de achterkant komt alleen het snoer uit.’

O ja, en nog een leuk onderwerp want kijk nog eens heel goed naar de Radio Nordsee foto uit 1968. Henk: ‘Ik hoop dat het promotiefoto's zijn geweest want als ze gemaakt zijn tijdens echte opnames dan was het een popstation geworden van ‘lik me vessie’ want op een van de foto's zie je goed dat er een 78-toeren plaat op de Gates CB500 draaitafel ligt. a)-de plaat is 10 inch  b) -je ziet maar een track en c) - de snelheid selector van de Gates staat helemaal rechts en dat is dus op 78 toeren.’

Uiteraard is er in de historie van de zeezenders vaak sprake geweest van oplichting of het niet nakomen van verplichtingen. Kruize vond ook een opmerkelijke vorm van oplichting door twee documenten met elkaar te vergelijken. Het betrof de periode dat de Caroline-organisatie, nadat de eigen zendschepen in maart 1968 in beslag waren genomen, zo spoedig mogelijk terug wilde komen in de ether. De bedoeling was dat dit zou gaan gebeuren met het gebruik van de Oceaan 7, het voormalige zendschip van Radio 270, dat lag afgemeerd in wateren nabij Whitby in Yorkshire.

Men had een bedrijf ingeschakeld om allerlei zaken aan het zendschip te verrichten om deze zendklaar te maken. De scheepswerf, waar de werkzaamheden werden verricht, stuurde men een rekening naar de Carolineorganisatie waarop duidelijk was te zien dat er 1400 gallons aan olie was geleverd. In werkelijkheid, zie het andere document, was er slechts 1000 gallon geleverd. Kruize: ‘Ook toen was men dus niet vies van financieel gemorrel.’

Het stoort Henk Kruize ook dat in bepaalde tijdschriften verhalen voorkomen waarvan een deel onwaarheid bevat wat dan weer automatisch door anderen voor waarheid wordt aangenomen en andermaal wordt gepubliceerd: ‘Je ziet zo vaak verkeerde dingen in artikelen, zoals laatst nog in Aether. Daar stond een heel mooi stukje over offshore radio, maar de schrijver had een grote fout gemaakt door te schrijven dat alle zeezenders vanaf 1958 op de AM uitzonden. Ik heb ze via mail opmerkzaam gemaakt dat de Scandinavische zenders, met uitzondering van Radio Nord, enkel op FM uitzonden.

Wat mij dwars zit is vaak de slechte voorbereiding die sommige schrijvers van artikelen doen, vaak even snel door Wikipedia gegaan maar op Wiki kan iedereen de grootste onzin zetten en omdat we toch een beetje de ‘dinosaurussen’ van de radio aan het worden zijn neemt elke lezer het klip en klaar voor waarheid aan.’

Maar ook op de televisie kan het goed uit de hand lopen getuige het volgende voorbeeld dat Henk Kruize ons stuurde: ‘Een hele tijd geleden werd ‘Trimmel en de tulpendief’ (Tatort)  herhaald op de Duitse Televisie. Het is een aflevering dat zich deels afspeelde op het REM-eiland van voormalig RTV Noordzee. Een van de jonge TV presentatoren (ik dacht op ARD, dus net 1) gaf even uitleg over het REM-Eiland wat hij ook maar meteen vertaalde als ‘Bremse-Insel’, hoe gek kun je het maken.

En dan had Henk het nog niet over de fantasten die in het verleden, volgens eigen zeggen veel mooi werk hebben gedaan op de radio maar die toevallig net geen foto's of opnames hebben en helemaal niet te traceren zijn. Henk: ‘Vorig jaar heb ik ook zo'n man ontmoet, twee jaar ouder dan ik. Hij begon me toch een fantasieverhaal aan verschillende mensen te vertellen, onder meer dat hij DJ was geweest bij Radio Atlantis onder de naam DJ Felix. Volgens hem werden de uitzendingen live verzorgd vanaf de Mebo 2. Tevens vertelde hij dat hij destijds kind aan huis was op het Caroline kantoor ‘net tegenover de studio van Veronica in Hilversum’. Ik heb hem heerlijk laten fantaseren en hem daarna met de ware feiten kennis laten maken. Met die man ben ik helaas geen vriendje geworden toen ik zijn ballonnetje publiekelijk doorprikte.’

Comments are closed.